پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
عنوان گروه خبري / اجتماعی .
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 423
شهردار جورقان خبر داد . اجرای فاضلاب شهری در جورقان پس از سالها توقف
شهردار جورقان خبر داد، اجرای شبکه فاظلاب بعد از سالها  شهردار جورقان با بیان اینکه در حال حاضر اکثر نقاط جورقان آسفالت شده است،تصریح کرد:  هم اکنون با پیگیری شورای ششم شبکه فاضلاب این شهر در حال اجرا و راه اندازی است.

14ce0299-f4a4-400a-b3bf-d22772d4d2e3.jpg

 

5c5d8c86-c74a-4756-b7df-db7ee3c54f4d.jpg

شهردار جورقان خبر داد،
اجرای شبکه فاظلاب بعد از سالها 
شهردار جورقان با بیان اینکه در حال حاضر اکثر نقاط جورقان آسفالت شده است،تصریح کرد:  هم اکنون با پیگیری شورای ششم شبکه فاضلاب این شهر در حال اجرا و راه اندازی است.


شهردار جورقان با بیان اینکه شهر جورقان دارای یک پیشنه تاریخی است، عنوان کرد: شهری که دارای پیشنه تاریخی باشد دارای اصالت است و این هویت و اصالت یک شبه به وجود نیامده است.

داود احمدی ضمن اشاره به استان توریستی مازنداران،گفت: کافی است شما یک نگاه به بافت شهری این استان کنید بعد متوجه خواهید شد به  تمام نقاط شهری آن توجه شده است ودر آن استان بالای شهر و پایین شهری به آن معنی خاص وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه ما مخالف الحاق جورقان به همدان هستیم، گفت: با الحاق، جورقان ناخودآگاه به منطقه حاشیه نشین تبدیل می‌شود و پس از الحاق، قیمت زمین چند برابر خواهد شد و به حلبی آباد تبدیل می‌شود که در آن صورت حتی اهالی بومی جورقان نیز توان خانه‌دار شدن را از دست خواهند داد.  
با بیان اینکه نارواست که طرح جامع شهری را فقط در حوزه شهرسازی و معماری ببینیم، اظهار کرد: اولین طرح شهری ایران در سال ۱۳۱۰ مصوب شده و متعلق به همدان است و اولین طرح جامع شهری ایران نیز در سال ۱۳۴۵ به بندر انزلی تعلق دارد.
وی با اشاره به اینکه در طرح جامع شهری فقط نباید خیابان و کاربری دیده شود، مطرح کرد: همدان در افق نظام سیاسی کشور صنعتی تعریف نشده است بلکه با عنوان گردشگری تعریف شده است اما در همدان رتبه گردشگری چند است؟ رتبه اول اقتصادی استان همدان ساخت و ساز، رتبه دوم کشاورزی و گردشگری رتبه چهارم یا پنجم را دارد.

شهردار جورقان تصریح کرد: هر شهری در هر نقطه از ایران به مراکز استان الحاق شود نه تنها باعث رشد نمی‌شود بلکه پسرفت آن را نیز شاهد خواهیم بود و به سکونتگاه‌ غیر رسمی تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه جورقان هویتی هزاران ساله‌ دارد، افزود: اسم کهن این شهر گوراوان به معنی گور آهوان است و پرویز اذکایی از آنجا به محل شکار بهرام گور یاد کرده است و اگر این شهر را به همدان ملحق کنیم اصالت آن از بین می‌رود.

احمدی ادامه داد: اگر جورقان بخشی از همدان شود هیچ کسی از رینگ بالای شهر در آن ساکن نمی‌شود و سر ریز جمعیتی استان‌های دیگر در این منطقه سکونت می‌کنند بنابراین شاهد برساخت هویت خواهیم بود و منظور از برساخت هویت چیزی است که وجود ندارد اما تولید می‌شود.
وی افزود: به عبارت دیگر شخصی از روستایی به هر دلیل به شهر مهاجرت می‌کند و نمی‌تواند وارد شهر شود بنابراین در سکونتگاه‌های حاشیه شهر ساکن می‌شود و این موضوع سبب می‌شود افراد با فرهنگ‌های مختلف در کنار هم زندگی کنند و برساخت هویتی شکل می‌گیرد که قبلا وجود نداشته است.
احمدی عنوان کرد: تجربه ثابت کرده است در روستاهایی که قبلا به شهر همدان اضافه شدند آمار ساخت و سازهای غیرمجاز بیشتر شده و قیمت زمین و مسکن نیز افزایش یافته است و اگر جورقان نیز به همدان الحاق شود علاوه بر اینکه به سرنوشت این روستاها دچار می‌شود به حاشیه شهر نیز تبدیل می‌شود.
احمدی راهکار این موضوع را زیاد شدن محدوده شهری جورقان دانست و گفت: این راهکار همان است که برای مریانج اتفاق افتاد و می‌تواند برای جورقان هم عملی شود و باعث می‌شود علاوه بر اینکه مسکن سرشکن شود هویت شهر هم حفظ شود.
شهردار جورقان با اشاره به اینکه همدان کهن‌ترین شهر تاریخی جهان است و شهرها و روستاهای اقماری مانند جورقان، مریانج، مزاگرد، مزدقینه و شورین نیز در اطراف آن وجود داشته است، اظهار کرد: جورقان به گواه تاریخ در زمان ساسانیان محل شکار بوده و در قرون اولیه اسلام نیز سکه جوزانی در آن ضرب می‌شده است و مستندهای تاریخی در این مورد وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم شهری مانند جورقان که ردپا در تاریخ دارد را نابود کنیم، تاکید کرد: الحاق راهکار مناسبی نیست و باید در کل کشور این معضل حل شود.
احمدی بیان کرد: مشاور طرح جامع باید پاسخگو باشد آیا باید زمین کشاورزی به مسکونی تبدیل شود؟ یا باید آب فاضلاب را از چشمه‌های گوارای الوند جدا کنیم؟ بنابراین اگر فکر می‌کنیم به طرح جامع باید تنها شهرساز و معمار انتقاد کنند به آن جفا کرده‌ایم، در طرح جامع شهری باید کشاورز، روانشناس، علوم اجتماعی و... هم دیده شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: ما مخالف الحاق جورقان به همدان هستیم زیرا با الحاق، جورقان ناخودآگاه به منطقه حاشیه نشین تبدیل می‌شود، همچنین پس از الحاق، قیمت زمین چند برابر خواهد شد و به حلبی آباد تبدیل می‌شود که در آن صورت حتی اهالی بومی جورقان نیز توان خانه‌دار شدن را از دست خواهند داد.  
احمدی بیان کرد: تصمیمات امروز مسئولان در آینده تاثیرگذار خواهد بود و کاش طرح جامعی را به آینده تحویل ندهیم که اما و اگر داشته باشد و اگر صادقانه و با کار کارشناسی، کارشناسان به این نتیجه برسند که الحاق جورقان و مریانج و شورین گره گشا خواهد بود مخالفت نخواهیم کرد. 
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت شهری در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی و کم برخوردار اما پر توان ساکن هستند، گفت: طرح جامع نباید کاری کند که حتی یک درصد به این رقم افزوده شود بلکه بالعکس باید این عدد را کاهش دهد و اگر این موضوع را تضمین می‌کند جای مخالفت باقی نمی‌ماند.

  احمدی با اشاره به اماکن تاریخی شهرجورقان ،مطرح کرد: این شهر از معدود شهرهای استان است که دارای ساباط تاریخی است و این ویژگی می‌تواند سبب توریستی شدن منطقه باشد .

شهردار جورقان با بیان اینکه بودجه سال جاری شهرداری پنج ونیم میلیارد تومان بسته شده است، عنوان کرد: در زمان آغاز به کار دوره ششم شورای اسلامی شهر حدود ٢٧ درصد از بودجه محقق شده بود که این عدد امروز به ٧٣ درصد رسیده است و بیانگر این است که شهرداری به دنبال تحقق کامل بودجه سال ١۴٠٠ است.

احمدی با بیان  شهرداری جورقان بالغ بر 3 میلیارد تومان بدهی و چهار ماه حقوق معوق کارگر و کارمند داشته است،اظهار کرد:با تلاش دوره ششم حدود نیمی از بدهی و حقوق کارمندان و کارگران شهرداری جورقان پرداخت شد.

وی با اینکه دراین چند ماه تفکیک زمین های شهرداری انجام شده است،ابراز کرد:به طور جدی پیگیر  این موضوع هستیم و در نظر داریم که هر چه سریع تر در خواست و مطالبه شهروندان محقق شود. و مردم از بلاتکلیفی رها شوند.


شهردار جورقان بیان کرد: در چند ماه اخیر منطقه آهووان معرفی و ایجاد شده است همچنین بعد از سالها منطقه نیایش ایجاد کردیم .
احمدی با بیان اینکه شهرجورقان در دهه 1350 بیش از 2000 هکتار اراضی جنگلی و باغی داشته است،گفت : به دلیل افزایش تاج سد اکباتان  در حال حاضر بالغ  بر 98 درصد این اراضی از بین رفته است و کمتر  هکتار 40 تاکستان وجود دارد. 

وی افزود: به جز بوستان غدیر و مادر هیچ سرانه فضای سبزی برای شهر تعریف نشده است. که با جدیت به فکر توسعه سرانه فضای سبز شهری هستیم

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0